تلفن تحت شبکه و نقش آن در رشد و توسعه کسب‌وکارها

دردنیایپرشتابورقابتیکسب‌وکارامروز،ارتباطاتسریع،دقیقومؤثربهعنوانستونفقراتاصلیهرسازمانموفقشناختهمی‌شود.تلفن‌ تحتشبکه یاهمانIPPhonesبهعنوانیکیازفناوری‌هایپیشرفتهدرعرصهارتباطاتوفناوریاطلاعات،انقلابیبزرگدرنحوهبرقراریتماس‌هایداخلیوخارجیسازمان‌هاایجادکرده‌اند.ایندستگاه‌هاکهبرپایهفناوریVoIP (انتقالصداازطریقشبکه‌هایاینترنتی)کارمی‌کنند،توانسته‌اندمحدودیت‌هاومشکلاترایجتلفن‌ هایسنتیرابهطورکاملبرطرفکنند.بااستفادهاز  انواع تلفن‌ هایتحتشبکه،سازمان‌هاقادرندبدونوابستگیبهخطوطتلفنثابتوهزینه‌هایبالایآن،ارتباطاتصوتیخودراازطریقشبکه‌هایIPباکیفیتبالاوقابلیت‌هایمتنوعبرقرارکنند.اینتحولتکنولوژیک،فرصت‌هایگسترده‌ایرابرایافزایشبهره‌وریکاری،تسهیلهمکاری‌هایدرونسازمانیوبینسازمانی،وهمچنینکاهشچشمگیرهزینه‌هایارتباطیفراهمکردهاست.علاوهبراین،اینفناوریامکانگسترشآسانشبکه‌هایارتباطی،پشتیبانیازقابلیت‌هاییمانندتماستصویری،کنفرانسصوتیوویدیویی،ویکپارچه‌سازیباسیستم‌هایمدیریتارتباطبامشتریرانیزبهسازمان‌هامی‌دهد.

افزایشبهره‌وریسازمانی

یکیازمهم‌تریننقش‌هایتلفن‌ هایتحتشبکه (IPPhones)درروندرشدکسب‌وکارها،افزایشچشمگیربهره‌وریکارکنانوبهبودکیفیتارتباطاتسازمانیاست.اینتلفن‌هاباارائهامکاناتپیشرفته‌ایمانندتماستصویریباکیفیتبالا،برگزاریجلساتکنفرانسیچندنفرهبهصورتهمزمان،انتقالسریعوآسانتماس‌هابهافرادمختلف،ضبطوآرشیومکالماتبرایمراجعاتبعدی،ونمایشوضعیتحضورکاربران (Presence)درشبکه،شرایطیرافراهممی‌کنندکهکارکنانبتواننددرهرزمانوهرمکانی،بهصورتحرفه‌ایومؤثربایکدیگرارتباطبرقرارکنند.

اینقابلیت‌هاباعثمی‌شوندفرآیندهایکاریتسهیلشدهوارتباطاتدرونسازمانیبهبودیابد،بهطوریکهزمانلازمبرایهماهنگی‌هاوتصمیم‌گیری‌هابهشکلقابلتوجهیکاهشمی‌یابد.همچنین،باامکانبرگزاریجلساتمجازیوکنفرانسازراهدور،نیازبهحضورفیزیکیکاهشیافتهوهزینه‌هاوزمانرفت‌وآمدبهمحلکاریاجلساتحضوریبهحداقلمی‌رسد.درنهایت،اینسطحپیشرفتهازدسترسیوامکاناتارتباطی،همکاریوهماهنگیمیانتیم‌هاراارتقاءمی‌دهدودرنتیجه،عملکردکلیسازمانرابهسمتموفقیتوتوسعهپایدارهدایتمی‌کند.

کاهشهزینه‌هایارتباطی

یکیدیگرازمزایایبسیارمهموکلیدیاستفادهاز بهترین تلفن‌ هایتحتشبکه (IPPhones)،کاهشچشمگیرهزینه‌هایتماس‌هایداخلیوبین‌المللیاستکهازطریقبستراینترنتانجاممی‌شود.برخلافسیستم‌هایتلفنیسنتیکهبرایهرخطتلفنیاهرتماسبین‌المللی،هزینه‌هایقابلتوجهوگاهیبسیارسنگینیرابهسازمان‌هاتحمیلمی‌کنند،فناوریVoIPبااستفادهازاینترنت،اینهزینه‌هارابهمیزانقابلتوجهیکاهشمی‌دهد.

اینکاهشهزینه‌هابهسازمان‌هااجازهمی‌دهدتادربلندمدتصرفه‌جویی‌هایمالیقابلتوجهیداشتهباشندوبتوانندمنابعمالیخودرابهسایرحوزه‌هایاستراتژیکوحیاتیکسب‌وکارمانندتوسعهبازار،بهبودکیفیتخدمات،سرمایه‌گذاریدرتحقیقوتوسعه،آموزشنیرویانسانیوبهبودزیرساخت‌هایفناوریاطلاعاتاختصاصدهند.بهاینترتیب،استفادهازتلفن‌ هایIPنهتنهاموجببهینه‌سازیهزینه‌هامی‌شود،بلکهبهطورمستقیمدرافزایشرقابت‌پذیریوتوسعهپایدارسازمان‌هانقشمؤثریایفامی‌کند.

انعطاف‌پذیریومقیاس‌پذیری

تلفن‌ هایتحتشبکهبهطورکاملبانیازهاوشرایطسازمان‌هایدرحالرشدهماهنگوسازگارهستند.توسعهشبکهتلفنیوافزودنکاربرانجدیدبهسادگیوبدوننیازبهانجامسیم‌کشی‌هایپیچیدهوپرهزینهیاسرمایه‌گذاری‌هایسنگیندرزیرساخت‌هایفیزیکیانجاممی‌پذیرد.اینویژگیباعثمی‌شودکهسازمان‌هابتوانندبهسرعتوباانعطافبالا،تعدادخطوطتلفنیخودرامتناسبباافزایشنیرویانسانییاایجادشعبجدیدگسترشدهند.علاوهبراین،تلفن‌ هایIPازقابلیتکارازراهدورپشتیبانیمی‌کنند،بهاینمعنیکهکاربرانمی‌توانندبدونمحدودیتمکانیوتنهابااتصالبهاینترنت،بهشبکهتلفنیسازمانمتصلشدهوفعالیت‌هایخودراانجامدهند.اینقابلیتبهخصوصبرایسازمان‌هاییکهنیرویکاردورکاردارندیاشعببین‌المللیدارند،بسیارارزشمندبودهوموجبتسهیلمدیریتارتباطاتوافزایشبهره‌وریدرسطحکلسازمانمی‌شود.درنتیجه،استفادهازتلفن‌ هایتحتشبکهامکانرشدسریعوپایدارکسب‌وکارراباحفظکیفیتوامنیتارتباطاتفراهممی‌کند.

یکپارچه‌سازیباسایرسیستم‌هایسازمانی

یکیازویژگی‌هایبسیارمهمومنحصربهفردتلفن‌ هایتحتشبکه (IPPhones)،امکانادغامآن‌هابانرم‌افزارهایمختلفسازمانیمانندسیستم‌هایمدیریتارتباطبامشتری (CRM)،برنامه‌هایبرنامه‌ریزیمنابعسازمانی (ERP)،سیستم‌هایپشتیبانیومدیریتدرخواست‌ها (Helpdesk)وهمچنیننرم‌افزارهایمدیریتپروژهاست.اینیکپارچگیبهتیم‌هایفروش،پشتیبانیومدیریتاینامکانرامی‌دهدکهبتوانندبهشکلموثرتریتماس‌هایورودیوخروجیراردیابیکنند،اطلاعاتمرتبطباهرمشترییاپروژهرابهطورخودکارثبتوذخیرهنمایندوداده‌هایمربوطبهعملکردتماس‌هاراتحلیلکنند.بهواسطهاینامکانات،ارائهخدماتسریع‌تر،دقیق‌تروکاملاًشخصی‌سازی‌شدهبهمشتریانممکنمی‌شودکهاینامرموجبافزایشرضایتمشتری،بهبودکیفیتارتباطاتودرنهایتارتقاءسطحکلیعملکردسازمانمی‌گردد.ازاینرو،ادغامتلفن‌ هایIPباسیستم‌هاینرم‌افزاریسازمانی،نقشکلیدیدرافزایشبهره‌وریوموفقیتکسب‌وکارهاایفامی‌کند.

بهبودتجربهمشتری

بابهره‌گیریازقابلیت‌هایپیشرفته‌ایمانندسیستمپاسخ‌گوییخودکاریاIVR (InteractiveVoiceResponse)،مدیریتصفتماس،تماس‌گیریسریع (SpeedDial)وامکانپیگیریدقیقمکالمات،سازمان‌هاقادرخواهندبودتجربه‌ایحرفه‌ای،منظموکاملاًمؤثربرایمشتریانخودفراهمآورند.اینامکاناتبهمشتریانکمکمی‌کندتاسریع‌تربهبخشموردنظرهدایتشوند،مدتزمانانتظاردرصف‌هاکاهشیابدوهمچنینارتباطاتباکارمندانوکارشناسانبهصورتسازمان‌یافته‌تریانجامشود.چنینتجربه‌اینهتنهاموجبافزایشرضایتوآرامشخاطرمشتریانمی‌شود،بلکهتأثیرمثبتینیزبرتصویرواعتباربرندسازمانخواهدداشت.درنهایت،اینروندبهتقویترابطهبلندمدتبامشتریان،افزایشوفاداریآن‌هاوارتقاءسطحتعاملاتمشتریانباسازمانمنجرمی‌شود،کهبهطورمستقیمدررشدوموفقیتکسب‌وکارتأثیرگذاراست.

نتیجه‌گیری و سوالات متداول 

تلفن‌ هایتحتشبکه (IPPhones)بهعنوانیکیازفناوری‌هاینوینوحیاتیدردنیایارتباطاتسازمانی،نقشبسیارمؤثریدررشدوتوسعهکسب‌وکارهاایفامی‌کنند.اینفناوریبافراهمآوردنبستریامن،منعطفومقرون‌به‌صرفهبرایبرقراریتماس‌هایصوتیوتصویری،بهسازمان‌هاکمکمی‌کندتاضمنکاهشچشمگیرهزینه‌هایارتباطی،بهره‌وریکارکنانرابهطورقابلتوجهیافزایشدهند.ازطریقامکاناتپیشرفته‌ایمانندتماس‌هایویدیویی،کنفرانس‌هایچندنفره،انتقالتماس،ضبطمکالماتویکپارچه‌سازیباسیستم‌هایمدیریتمشتری (CRM)،تلفن‌ هایتحتشبکهارتباطاتداخلیوخارجیسازمان‌هارابهسطحیبالاترارتقادادهوبهبهبودتجربهمشتریانوافزایشرضایتآنهامنجرمی‌شوند.همچنین،اینسیستم‌هاباقابلیتگسترشآسانوپشتیبانیازکارازراهدور،انعطاف‌پذیریلازمبرایپاسخگوییبهنیازهایروبهرشدکسب‌وکارهارافراهممی‌آورند.درنهایت،استفادهازتلفن‌ هایIPنهتنهایکانتخابفناوریبه‌روزبلکهیکاستراتژیکلیدیبرایتضمینرقابت‌پذیریوموفقیتبلندمدتدربازارهایپویایامروزاست.

آیانصبواستفادهازتلفن‌ هایتحتشبکهنیازبهتجهیزاتخاصیدارد؟

برایاستفادهازتلفن‌ هایIP،نیازبهشبکهاینترنتپایداروتجهیزاتشبکهمانندسوئیچ‌هاوروترهایمناسباست.همچنینممکناستبهیکسیستمIP-PBXبرایمدیریتتماس‌هانیازباشدکهمعمولاًتوسطکارشناسانITنصبوپیکربندیمی‌شود.

 آیاتلفن‌ هایتحتشبکهبرایکسب‌وکارهایکوچکهممناسبهستند؟

بله،تلفن‌ هایIPباقابلیتمقیاس‌پذیریبالامناسبکسب‌وکارهایکوچکوبزرگهستند.اینفناوریامکانشروعباهزینهکموسپسگسترشآسانرافراهممی‌کند.

چگونهتلفن‌ هایتحتشبکهمی‌توانندهزینه‌هایارتباطیراکاهشدهند؟

باانتقالتماس‌هاازطریقاینترنتبهجایخطوطسنتی،هزینه‌هایتماس‌هایداخلیوبین‌المللیبهطورچشمگیریکاهشمی‌یابد.همچنین،نیازبهنگهداریزیرساخت‌هایپیچیدهخطوطتلفنسنتیکاهشمی‌یابد.

 آیاتلفن‌ هایتحتشبکهامنهستند؟

بله،بااستفادهازپروتکل‌هایرمزگذاری،فایروال‌هاوروش‌هایتأییدهویتمی‌توانامنیتتماس‌هاوداده‌هارادرتلفن‌ هایIPتضمینکرد.البتهرعایتنکاتامنیتیشبکهبرایجلوگیریازنفوذالزامیاست.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.